Ethiopia, here we come!

Lieve allemaal,

Eindelijk is het zover: mijn eerste bericht vanuit Ethiopië!

De laatste dagen word ik geplaagd door een zeurende hoofdpijn; het gevolg van dichtgetrokken voorhoofdsholtes in de nasleep van een oer-Hollandsche verkoudheid, dus vergeef me alsjeblieft mijn wat verlate bericht.

Afgelopen vrijdag ben ik aangekomen, en de eerste dagen heb ik het vooral rustig aan gedaan. De vlucht met Emirates was perfect, maar ik heb amper geslapen vanwege een overstap midden in de nacht en om beurten een praatgrage Walloons-Brits-Amerikaanse dame van middelbare leeftijd uit Dubai, een leuke Nederlandse stewardess en een interessante Oekraïense ingenieur die vanwege veiligheidsredenen met gezin zijn land ontvlucht om in Addis Ababa te gaan werken.

Op het vliegveld aangekomen voelt het - de temperatuur van net boven de 20 graden daargelaten – direct aan als Afrika. Addis is een grote, drukke stad; men spreekt hier voor het geoefende oor goed verstaanbaar Engels. De grotere straten staan bomvol met een bonte verzameling auto’s; vooral Toyota ‘s, maar ook (hele oude) Lada’s en Datsuns, Jeeps, grote bussen, minibussen, en een enkele dikke BMW. Er rijden volgepakte pick-ups rond waar regelmatig wat vanaf valt midden op de drukke straat, leidend tot een hilarische chaos van voertuigen, getoeter en gezwaai. Eén op de vijf voertuigen laat bij optrekken een dikke roetwolk achter waarvan je al snel een mooi getint kleurtje krijgt.

Ik verblijf momenteel in het Baro hotel, wat een bekende plek is voor backpackers. Goedkoop, fatsoenlijk genoeg, en bovenal een terras met Wi-Fi waar reizigers uit alle hoeken van de wereld bijeen komen. De veranda bestaat uit twee delen met elk zo’n 6 stoelen en twee tafels dicht op elkaar, waardoor je heel makkelijk contact legt. Zo kom je allerlei fascinerende mensen tegen, zoals een gepensioneerde Duitser die de hele wereld over fietst met z’n vouwfiets - ‘goh, het is toch wel bergachtig hier voor mijn 6 versnellingen’. Hij was al snel mijn beste vriend toen hij me complimenteerde met mijn vloeibare Engels. De laatste dagen heb ik vooral opgetrokken met een Chileen, een Zwitser, een Fransoos en een Chinees, leuke kerels met ieder zo hun eigen plannen in Ethiopië.

Gisteren ben ik langs het consolata geweest, de plek waar de Spaanse missionarissen vertoeven. De receptie gevraagd om een taxi te regelen, want dat is ó-zó-véél veiliger dan het zelf regelen. Komen ze dus met zo’n oude Lada op de proppen. Dus ik stap in, tast in de leegte naar de plek waarvan ik gewend ben dat daar een gordel hangt, en hoop er maar het beste van. Blijkbaar wist de taxichauffeur ook niet helemaal de weg, want na drie keer stoppen om de weg te vragen komen we uiteindelijk uit bij een straat die we al eerder in waren gereden. Als we iets verder doorrijden zien we het consolata. Paters vriendelijk glimlachend de hand geschud, briefje opgehaald, en weer terug naar het hotel. Met wat geluk en een enkel schietgebed verrassend ongehavend. Ondertussen heb ik mijn tijd nuttig gemaakt door het Ethiopische verkeer te analyseren, en ben tot de conclusie gekomen dat de enige regel die ze consequent hanteren is dat ze rechts rijden wanneer het er echt op aan komt.

Terwijl ik dit schrijf is het 9 uur ’s ochtends en zit ik op een bankje van het Food and Health Administration wachtend op een werkvergunning. Dat gaat heerlijk op zijn Afrikaans zonder duidelijke regels of structuur. Gelukkig hebben mijn voorgangers me precies verteld wat ik moest inleveren, waardoor het buitengewoon vlot ging en ik vlak voor lunchtijd (13.00 uur) alweer klaar ben. De rest van de dag staan wat andere regeldingen op de planning. Morgen kan ik nog de toerist uithangen en woensdag vervolg ik mijn reis naar het zuiden, richting Gambo Hospital.

Groetjes!!!

Roddy

P.S. mijn Ethiopische nummer is +251-947414624

Reacties

Reacties

Anniek

Dit klinkt al als een heerlijk avontuur! Succes met alle afrikaanse regels! Geniet ervan!

Johan

Dikke BMW! DIKKE BMW!

Bart

Vloeibaar Engels is overal ter wereld handig;-) Succes!

Diny

Weer heerlijk om te lezen Roddy. Je weet wat ik gezegd heb!!
Kijk weer uit naar je volgende verhaal!! Liefs van ons allemaal.xx

Conny

Hoi Roddy, wat weer gezellig om jouw verhaal te lezen! Al eerder heb ik gemeld (verslagen Tanzania) dat je zo schrijver kon worden! Suc6 en groetjes van ons!

Werner

Nice! Goed aangekomen, dingen geregeld, beetje dingen kijken!
Leuk geschreven! Ik ga je volgen. Alvast veel succes woensdag naar gambo!

Ida

Ha Roddy, heb je verhaal met veel plezier en een lach gelezen. Geloof dat die koffie vlakbij de duinen moet wachten, dus zal je hier maar volgen:) veel succes alvast! X

Arjan

Prachtig verhaal! Lekker socializen, genieten van de chaos en onthaasten. Goede reis morgen richting Gambo!

Thomas

Roddy! Goed stuk kerel. Een gemist talent?

Maar stel je nu dat Afrikanen met name een donkere kleur hebben vanwege uitlaatgassen? Dus dat liedje over Moriaantje is op feiten gebaseerd? Interessant, interessant.. Heel veel succes aldaar ennuh, wanneer ben je weer terug? ;)

Mama-Martini

Het is weer goed meegenieten zo Roddy, waarvoor dank! Morgen weer dezelfde taxi naar Gambo of toch maar een met meer safety on board? Jongen, geniet!

Petra

Zo je eerste verhaal met een big smile gelezen.verheug me op het vervolg????.enne volgens mij is daar best een oud/nieuw barrel te vinden voor niet te veel euries!!,dikke kus uit Herpt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!