Kwaheri Rubya

Vaarwel Rubya

Voor ik mijn verhaal afsteek wil ik mijn welgemeende excuses aanbieden aan mijn trouwe lezers. Ik weet dat ik had beloofd om een verhaal te schrijven voordat ik vertrok naar Mwanza, maar ik heb door mijn drukke schema de laatste weken nog niet de tijd gehad om mijn laptop te pakken. Vandaar dat ik het nu doe in de bus naar Sumve - oneindig interessant volgens mijn medepassagiers - maar dat verhaal komt een andere keer.

In mijn voorlaatste week kwam Saar - vriendin van Paul - op bezoek in Rubya. Het werd een erg leuke week waarin we veel hebben gedaan. We zijn op bezoek geweest bij verschillende mensen hebben wandelingen gemaakt en een plaatselijke viskwekerij bezocht (4 muren van grond gevuld met water naast een beekje). Tussendoor hebben we ook nog eens de eindbeoordeling gedaan, supergoed cijfer gekregen met later een begeleidend verhaal dat we het buitengewoon goed hebben gedaan. Tijdens deze laatste twee weken kunnen we nergens meer een arts tegenkomen zonder dat ze vragen of we willen blijven en dat we ze zo goed hebben geholpen. Als ze nog meer veren in mijn reet stoppen, ontploft mijn rectum.

Afrika is een goed land om te 'next-levellen'. Je kunt nieuwe ervaringen opdoen op het gebied van werk, persoonlijke ontwikkeling, vermaak, noem maar op. Zo kwam ik op de markt een eend tegen, en die kon ik natuurlijk niet laten liggen (ik kan toch niet nep komen?). Genaamd Docus en even intelligent als zijn naam heeft hij een aantal mooie laatste dagen met ons door mogen brengen tot hij de pan in ging. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet zou informeren bij wat autoriteiten (bedankt paps) en nader literatuuronderzoek zou doen. Volgens femistyle.be zijn eenden in alle kleuren even lekker. Ook femistyle.be bedankt. Eend bleek moeilijker klaar te maken dan kip, maar die moeite werd meer dan evenredig beloond!

En dan is er natuurlijk de climax, waarop iedereen stiekem heeft gewacht: het laatste hoofdstuk van Bertus de Beuckelaer! Het einddoel van Bert was om op het ‘Kwaheri Mbuzi Kubwa Party' (Het Grote Geit Afscheidsfeest) genoeg vlees voor alle gasten te hebben. Helaas was ik net te laat voor de grote daad, het was erg druk in het ziekenhuis en onze hulp bij het slachten had niet veel tijd, dus Bertus was al wijlen toen ik aankwam. Paul had de eer de daad te verrichten. Vervolgens hebben we hem laten villen door de hulp, geholpen met de organen (die geit had echt een grootjoekel van een maag) en zelf het grootste deel van het vlees gedaan. Het duurde enorm lang om alles klaar te maken (koken, kruiden, bakken) maar gelukkig had Bertus uiteindelijk meer dan genoeg vlees aan zijn botten om ieders maag te vullen en hadden we zelfs vlees over om de twee resterende dagen met zijn drieën van te eten. Het feestje was behalve het buffet van geitenvlees en toast met eiersalade een groot succes. Het was erg gezellig, er werd gedansd en we kregen zelfs tot twee keer toe een speech (de tweede keer door een enorm dronken anesthesist, hilarisch!).

De maandag na het feestje heb ik Paul en Saar weggebracht naar Bukoba en heb ik de rest van de week alleen doorgebracht. Nou ja, niet écht alleen. Die week ben ik drukker geweest dan ooit, doordat ik bij allerlei mensen thuis werd uitgenodigd, en veel met Kam - een vriend van hier - heb ondernomen. Maandag 5 september kwamen de nieuwe student doctors: Erin en Femke. Ze waren zo aardig geweest het Nederlandse weer mee te nemen dus het regende pijpenstelen. Niet echt handig als je mensen wilt rondleiden door Rubya en het naburige dorp Nyakalembe. Gelukkig stopte de regen uiteindelijk en heb ik ze toch nog een beetje wegwijs kunnen maken. De volgende dag zijn ze meegekomen naar het ziekenhuis, heb ik afscheid van iedereen genomen en heb ik ze voorgesteld. Vervolgens ben ik in de middag met de taxi vertrokken om te beginnen aan mijn grote trektocht door Tanzania. Hierover geef ik echter later mijn verslag. Het verhaal is nu wel even lang genoeg en ik heb me niet bepaald verveeld, dus ik heb zo'n vermoeden dat ik daarvoor ook wel een aantal letters zal gebruiken.

Ik hoop trouwens niet dat jullie denken dat ik in deze laatste weken minder gewerkt heb, integendeel. Het was hartstikke druk op de male wa rden ik heb veel nieuwe dingen geleerd (necrotomieën, abcessen, lumbaal puncties, etc.), maar aangezien het leuker is om te vertellen over de dingen die daarnaast nog gebeuren heb ik me maar ingehouden.

Goed, nogmaals excuses voor het African style late bericht, en tot de volgende keer!

Groetjes!

Reacties

Reacties

Leon en Anneke

Hoi Roddy,

Jammer dat je stage er alweer opzit, maar nu kan je echte vakantie daar gaan beginnen! Geniet ervan en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

Anniek

Hey Roddy!
Goed om te horen dat je nog leeft en niet op die boot zat die gezonken was! Super om te horen hoe je het naar je zin hebt daar! Wanneer kwam je ook al weer terug?
Anniek

Arthur

Hey Roddy! Vanaf terras op de Grote Markt: weer fantastisch om te lezen! Maar ik zal je niet te veel veren meer bijgeven. We hebben onnoemelijk veel om over bij te praten, maar dat wordt eind november. Je hebt een prachtig feest gemist vrijdag, maar er zijn genoeg foto's. 115 was goed vertegenwoordigd inclusief een tralala Gunther performance. Goede terugreis alvast en geniet nog van wat komt. Tot gauw!!!
Groeten de buurman

Saa nne

Roddy Roddy!! Oiii!! :D
Samahani, dat ik niet eerder een bericht heb geplaatst.. Dat moet ik er wel even bij vermelden, al moet ik wel zeggen dat jullie verhalen zeer amusant zijn om te lezen!
Ah.. Kwaheri Rubya, nu alweer??! Ik kan me nog herinneren dat ik vertrok daar. Gek hè? Al die veren kun je je wel mooi in the b..eh pocket steken! ;) En nu reizen. Wow! Dat is ook zó geweldig!!!
Geniet ervan!!
En tot in Nimmie..gaan we dan bieren totdat de ... op de bar ligt! Hahaha. Topi!
Liefs uit Nijmegen. Sanne

Duby

mijn gedachten zijn bij Bertus

Thomas

Roddy, ik neem aan dat je je volledig bewust was dat met het slachten van Bertus de Beukelaer, je ook een stukje van Arie de Beukelaer hebt geslacht...
Je dagen zijn geteld hier in Nederland...

PS: Fokking goed verhaal. Keep em coming!

Johan

Tot zondag!!!

Frederike

Ha Rod,
Veel plezier de komende weken met Marleen en je family!

Corinne

Ha Roddy!
Mooi verhaal weer! Je zou eens kunnen overwegen schrijven te worden... geniet van de laatste weken daar!

Nelson, Conny, Carlo en Nicole

Superleuk om jouw verhaal weer te lezen. Nu lekker genieten van de vakantie met Marleen, Isaac, Marije en Johan. Groetjes en veel plezier!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!