Come on Bertje Bertje come on

Beste vrienden, familie, en alles wat daar tussenin zit. Bij dezen maak ik graag van de gelegenheid gebruik om onze nieuwe huisgenoot bij jullie te introduceren. Het is voor het vrouwelijke geslacht een bijzondere naam, maar daarom is Bertje nog niet minder aangenaam gezelschap. Afgelopen zondag kwamen we haar tegen op de markt in Nyakelembe, het naburige dorp, en Paul en ik waren op slag verliefd. Toegegeven, soms is ze een tikkeltje eigenwijs, maar volslank met haar korte haren en twee kromme ornamenten op haar hoofd is ze een prachtige verschijning. Sommigen van jullie weten het al, anderen hebben het misschien geraden, Bertje is onze nieuwe geit. En kenners van de jeugd van tegenwoordig hadden al door dat haar naam is afgeleid van teksten uit een van hun liedjes, omdat ze zo eigenwijs is (come on Bertje Bertje come on, ga niet zo doen). Dus de komende tijd houdt ze Paul en mij gezelschap en afgelopen week hebben Paul en ik haar gemolken (ja, gemolken) op aanraden van een aantal locals (die natuurlijk direct doorhadden dat ze melkgevend was, wij hadden daar wat langer voor nodig). Het is echt monnikenwerk, na iets van vijftien minuten had ik een half kopje, maar wel leuk! En ik zou mezelf niet zijn als ik daar niet direct wentelteefjes van had gebakken. Smaakte prima!

Ondertussen zijn we ook alweer bij twee mensen hier op bezoek geweest. Afgelopen vrijdag bij Badru, een man die we zijn tegengekomen tijdens een wandeling vlakbij zijn huis in een bananenbos onderaan de berg waar ons huisje op staat. Na ons eerst een minuut of vijf met stuntelig gebrabbel in kiswahili te laten aanmodderen, bleek hij vrijwel vloeiend engels te praten. Een week later stond hij bij ons voor de deur en hebben we samen thee gedronken, waarna hij ons bij hem thuis uitnodigde. Het is bizar om te zien hoe die mensen hier wonen. Ze slapen met een man of tien in een hutje van zo'n 20 m2 gebouwd van de stenen gemaakt van gedroogde lokale klei, met hooi op de grond en een golfplaten dak waar je direct tegen aankijkt. Dat laatste is trouwens een luxe, armere mensen hebben daken van riet... Zondag zijn we op bezoek geweest bij de familie van Victor, een Tanzaniaanse student die ik op de boot tussen Mwanza en Bukoba ben tegengekomen. Dit was in Kishuro, zo'n 45 minuten dwars door de bananenbossen met de pikipiki. Ongeveer hetzelfde verhaal als bij Badru, alleen had de oom van Victor twee vrouwen (de ouwe snoeper), waardoor we twee huizen te bezoeken hadden. En hebben we hier voor het eerst koffiebonen op, het is een lokale traditie om die te eten. Geen delicatesse, maar ook niet vies. Beetje vergelijkbaar met sigaren roken. Beide keren vertrokken we met een enorme zak aardnoten, een soort pinda's die we tegenwoordig behoorlijk goed zelfstandig kunnen bereiden, en een aantal stukken fruit. Blijkbaar doen we iets goed met die bezoekjes.

Over de laatste dagen kinder heb ik niet heel veel boeiends te vertellen en de eerste dagen maternity bewaar ik wel voor later, het verhaal is zo ook wel lang genoeg dacht ik zo. Wat nog wel een leuke vermelding is: gisteren kwamen Paul en ik de overdrachtsruimte binnen - zoals altijd 1 minuut over acht en bang dat we veel te laat zijn, terwijl hier iedereen altijd te laat is - tot Simon, een clinical officer, toevallig langs kwam. O, heeft niemand jullie verteld dat vandaag saba-saba is, een nationale feestdag, en dat er dus niet gewerkt wordt? Nee, maar bedankt.

Nogmaals, erg bedankt iedereen voor de leuke reacties! Ik vind ze het altijd erg leuk om te lezen.

In reactie op Sanne: de haan smaakte zeer goed! Het is vooral fijn om weer eens een nachtje door te kunnen slapen. Het blonde kuiken doet het heel goed, brengt meer tijd op de tafel door dan ergens anders tegenwoordig dus vliegen doet ie nu als de beste. We hebben de kippen trouwens afgericht zodat ze de visjes uit onze hand eten. Ze komen nog net niet op schoot zitten!

@ Maartjes reactie: we rijden zelf niet op de pikipiki, maar er staan overal mannetjes die je achterop meenemen. De snelste en leukste manier van transport, maar je wordt er wel erg vies van!

Oja @ Corinne: pikipiki is kiswahili voor brommer/motor.

Dat was het weer!

Groetjes en baadaye!

Reacties

Reacties

pleun

goed begin van mijn weekend.. met een verhaal van roddy! Klinkt weer erg goed! x

Marleen

Komt er nog een foto van Bertje op de site?
x

Frank en Desiree

Haha, ja maak Marleen maar jaloers met een geit :P. Erg fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Ik hou Marleen elke week nog goed in de gate bij de Emté voor jou.

Groetjes Frank en Desiree

kristine

je gaat die lieve geit toch niet ook slachten als die te veel mekkert, he?

heelijk verhaal.ik ben benieuwd wat je bij de aanstaande moedertjes meemaakt.

Thomas en sanne

Roddyman! Leuk dat jullie thuis weer een beetje aanspraak hebben nu.kan ze ook goed koken? Veel plezier daar!

Nynke

Roddy je schrijft leuk! Ik krijg door jou verhalen zoveel zin om ook die kant op te komen. Ook echt leuk dat je zoveel contact hebt met de mensen daar.

Fijn weekend nog,

Liefs nynke

p.s. een van huisartsen in praktijk waar ik nu zit was de eerste co-assistent in Rubya! Die vond het echt super tijd daar!

Ilse

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van Bertje.

Groetjes van iedereen hier!

Conny

Hallo Roddy, veel plezier met jouw Bertje. Onze achterburen hebben ook geiten, die vréselijk tekeer gaan. Nelson wordt er knettergek van!

Leon en Anneke

Hey Roddy,
Klinkt weer erg gezellig daar! Leuk wat extra gezelschap en nog mooi meegenomen dat je ze kunt melken ook. En leuk hoor dat je ook zo makkelijk bij de lokale bevolking over de vloer komt. Zo zie je nog eens wat anders dan je eigen kamer en het ziekenhuis. Zo te lezen geniet je wel van je tijd daar, dus ik kan maar 1 ding zeggen en dat is: ga zo door!

Diny

Hey Roddy
Leuk een geit als gezelschap wie weet wat je nog allemaal tegen komt op de markt of langs de weg en
gaaf dat je bij de bevolking op "de koffie"gaat.
Ik denk dat Marry zich daar goed thuis zou voelen ha..ha... op tijd komen is niet zijn sterkste kant dus misschien moeten we ook wel die kant op(hij weet dat ik dit schrijf hoor)
Rissa zei dat je voor de kindertjes daar maar eens een keer moet toveren dan weet je wel wat ze daar mee bedoelt.
We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
Liefs van ons allemaal

maria

Hoi Roddy
Ja, ook de buurvrouw leest en leeft mee. Met veel plezier lees ik je verhalen vol belevenissen. Zo blijf ik "up to date " en hoef jij straks niet alles meer vanaf het balkon te vertellen. Daar zou je vast dagen mee zoet zijn zoveel je nu meemaakt!
Heel veel groetjes uit de Biesbosch.

Nikky

Zo'n verhaal doet het goed op de maandag! :)

Veel plezier met de geitin ;)

stone

Broodje Bert Bert Bert

Denise

Hey Roddy! Wat een fantastisch verhaal om te lezen. Ik krijg zelf ook helemaal zin om te gaan zo! Ben benieuwd hoe het er op de maternity aan toe gaat.
Groetjes aan Bertje en Paul.

xx Denise

Maarke

Roddy! Je houdt ons goed op de hoogte met al die spannende belevenissen van je. Ben benieuwd naar het maternity verhaal. Have fun!

x M

piet en ans

Hoi, we wachten met smart op je volgende leuke verhalen. Fijn om op deze manier wat bij te blijven. nooit een saai moment geloof ik. Veel plezier en groetjes van ons

Mama Martini

Duurt even.. maar dan heb je ook wat. Even een minuutje tijd gevonden voor je prachtige verhaal. Sam Adriaan inmiddels bij oma op schoot, ernstig druk met zijn knisper boekje en een verhaal over een krokodil die wel een meisje zou lusten. We maken wat mee hier! Liggen is voor baby's en zijn voeten zijn ernstig mooi speelgoed.. aldus meneer zelf..
Inmiddels ook weer co te noemen. Moet nog steeds aan de kleine meneer met atypische pneumonie denken als ik door de gang op groot loop en bedenk dat het coschap wat we daar liepen alweer veel meer dan een jaar geleden is. Jullie hebben het fantastisch daar volgens mij, het klinkt in ieder geval zo, en de plaatjes liegen er ook niet om. Geniet!! Dan doen wij dat hier ook van je verhalen.

x Martini

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!