Verhaaltje nummero tatu!

Hodi hodi!

Om maar met de deur in huis te vallen: werken hier is echt geniaal! De artsen zijn hartstikke aardig en Tanzanianen kunnen veel beter overweg met mijn naam dan die domme hollanders! ;) Er is hier wel erg weinig diagnostiek mogelijk, maar dat wordt goedgemaakt doordat ik in 1 dag meer pathologie zie dan in Nederland in een hele week. Een arts met wie ik meeloop slaat zichzelf elke keer als ze na moet denken op haar hoofd. Als ze de volgende dag over hoofdpijn, slik ik met moeite een aantal opmerkingen in. Aan het einde van het spreekuur kwam een oude baas in een new-kids trainingsjack. Ik: Shikamoo mzee (groet aan een respectabele man). Hij: ‘Marahaba, lakini ........', het antwoord van een respectabele man, gevolgd door een stroomvloed van woorden in het Swahili waar ik niets van snap. Dus ik vraag aan de arts die naast me zit wat mijnheer verteld. Ze zegt lachend: He's got a terrible itch on his genitals. Ik kan je zeggen; zoiets verwacht je niet.

Sommige behandelingen slaan werkelijk waar nergens op. Ik had in Nederland al gehoord dat hier uitzonderlijk veel antibiotica worden uitgeschreven. Maar dat mensen ontevreden zijn als ze met minder dan 3 medicijnen naar huis wordt gestuurd was nieuw voor me. Ik heb ook nog nooit zoveel paracetamol voorgeschreven. Sterker nog, ik heb het nog nooit voorgeschreven, want in Nederland krijg je dat natuurlijk gewoon ‘over the counter'. Ik merk dat ik eigenlijk nog maar weinig weet van tropische ziekten, maar dat ik toch zeker al wel wat toe kan voegen. Zo kwam er een patiënt met epicondylitis lateralis (tennisarm) op het spreekuur. Het verhaal was typisch en alle testen positief. Alleen had de arts er nog nooit van gehoord, dus hebben we het behandeld met een pijnstiller, een maagbeschermer en -natuurlijk- een antibioticum, en helaas vrees ik zonder consequente uitleg. Maar ze zou het ziektebeeld opzoeken!

Mensen komen hier vaak ook erg laat met hun ziekte. Zo kreeg ik een man die al meer dan een dag niet kon plassen. In Nederland kun je dan vaak door te kloppen op de buik horen dat de blaas flink vol zit. Bij deze man hoefde ik niet te kloppen, hij leek wel zwanger!

Het huisje delen we zogezegd met 2 verpleegkundigen: Sanne en Salivia. Wat alles behalve een straf is, aangezien deze dames zoals hun toekomstig beroep al doet vermoeden een verzorgend karakter hebben. En omdat ze goed kunnen koken:) Op dinsdag en vrijdag komt huishoudster Juanita die geen engels spreekt, maar wel onder andere opruimt, kleren wast en kookt. En kóókt! Wat die vrouw kan maken met slechts een kool, wat wortels en witte rijst, dat is echt niet meer normaal.

De omgeving hier is prachtig, 200 meter achter ons huis zijn prachtige rotsformaties aan de rand van een plateau met een adembenemend uitzicht, tot aan het Lake Victoria. Vrijdagavond hebben we daarlangs een stukje gewandeld, achtervolgd door horden kinderen die natuurlijk niet begrijpen dat we daar voor de lol wandelden. Langs de grote weg horen we vanuit elk bananenbos mzungu, mzungu! (blanke) uit kindermondjes, tot we het op een gegeven moment beu zijn en terug roepen ‘wapi?' (waar) en zoekend om ons heen kijken, resulterend in een schaterbui van moeders.

Tja, zo is het wel weer even voldoende. Ik kan nog vele A4tjes volschrijven maar je moet ergens stoppen ;)

Groetjes!

Ps. De foto's laten nog even op zich wachten. Het kost me hier doorgaans een half uur om mijn verhaal -reeds getypt in word- online te zetten, laat staan dat ik foto's van een aantal mb moet uploaden...

Pps. Voor degenen die nog naar de tropen gaan: neem al je diagnostische instrumenten mee. Denk aan de kleine dingen: ooglampje, reflexhamer, stemvork, meetlint. Deze dingen hebben ze ter plaatse niet eens en ik vind het lastig om een bewusteloze traumapatiënt te beoordelen zonder ooglampje, diabetische neuropathie zonder stemvork, enz. Hier op de poli weten ze niet eens hoe ze een reflexhamer moeten gebruiken. Voor jezelf zijn zakkaartjes en anamnesevragen in Kiswahili ook handig. Helaas spreken de patiënten hier vaak Kihaya, dus heb je daar niet altijd wat aan.

Reacties

Reacties

Corinne

klinkt geniaal daar! ga zo door dr Roddy!

Duby

Haha, klinkt als veel goede verhalen! :)

Succes met de mensen redden!

grtz

Maarke

Rodddddddddddddy! Tof verhaal :-) Klinkt alsof je daar nog genoeg te doen hebt de komende tijd, genoeg verbazingwekkende en mooie indrukken om te verwerken.

Enjoy!
x M

Diny

Hey Roddy we vinden het geweldig hoe jij je verhalen schrijft we kijken vol verwachting uit naar het volgende deel . We hebben het gevoel dat we er zo ook een beetje bij zijn.
Liefs van ons allemaal

Sanne na Flora

Habari Daktari?
Het stokje is doorgegeven en zo te lezen vermaak je je prima! De frustraties zijn alom bekend, nu nog een goede manier vinden om ermee om te gaan: vol goede hoop timmer je aan de weg! Zorg je ook goed voor de 2 vifalanga, leven ze nog? Hier horen we niets over ;) terwijl de reddingsactie zo briljant was! Zorgen jullie ook een beetje voor de dames? Dat verdienen ze wel!

kus uit Tanga!

Leon en Anneke

Hey Roddy,

Ik heb weer genoten van je verhaal, leuk om te lezen, maar zo te horen heb je daar nog genoeg te doen. Veel succes verder en ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal!

Groetjes Leon en Anneke

Marleen

Mooi verhaal weer! Ik zie het helemaal voor me hoe jullie je daar prima vermaken!
Een kus en een knuffel x

Carlo

Hey Roddy,

Ik heb me via mn moeder ook ingeschreven hier en elke keer zit ik weer vol verbazing te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Klinkt echt gaaf daar, veel succes (veel plezier wensen is denk ik niet nodig :P)

Groetjes, Carlo

Anniek

Hey Roddy,

Klinkt goed allemaal! Beetje de dokter uithangen daar.....

Geniet er lekker van en ik kijk uit naar de fotos

Anniek

Frederike

Da Rod!!

Wat een leuke verhalen, klinkt goed! Enne...wat een luxe die huishoudster...:)

Dikke doei!

Gem

Helemaal in de watten gelegd daaro! Mooie shizzle!!!! Yeah!

Bal

Hee maat ik ben van de week ook in de wha hala geweest namelijk in de brocoli invries fabriek haha veel plezier jongen klinkt goed daaro is die Sanne uit Drunen

Mama Martini

Dr. Rodster jongen, goede verhalen. Jij kunt straks recepten uitschrijven... pwoh... die je hier in Nederland niet eens meer hoeft te gebruiken. Wat relaxt dat jullie zo veel zien daar joh, daar kan geen Geneekundeboek tegenop. Ik heb bij uwer metgezel op de site jullie achtertuin al mogen bekijken en ja... die ziet er netjes uit. Goed bezig heren. Kijk uit naar de volgende avonturen. Grtz!!

Sophieke

Hey Roddy! Ik heb je site weten te vinden en het blijft ontzettend leuk om verhalen over Rubya te lezen. Je klinkt helemaal enthousiast, leuk! Doe Simon en Kam de groetjes van mij! Ik ben inmiddels in het Rijnstate begonnen en de bevallingen gaan er hier (gelukkig) een stuk anders aan toe dan in Rubya ;) Succes in het zkh, ik hou je site in de gaten!
Groetjes

Lotje

Van iemand die 5 jaar geleden in Rubya was. Geweldig om te lezen, er is in die tijd niets veranderd! Tip: de zijkant van je stethoscoop werkt prima als reflexhamer als je de stethoscoop bij de slang vastpakt...

nikky

uiterst briljant verhaal... dus de tijd vliegt daar denk ik wel om he? ik wacht met spanning op je fotootjes!

kus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!